LEAN Management System (7 wastes Introduction)
က်မတို ့
အင္ဂ်င္နီယာ ေလာကမွာ Soft power / Hard power အပိုင္းကို တခုခ်င္းစီ
ခြဲျခားမယ္ဆိုရင္ အမ်ားစုက hard power skill မွာ ထူးခၽြန္တာမ်ားပါတယ္။
ျမန္မာအသိုင္းအဝိုင္းတင္မက ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ၾကံဳရတာပါ။ Quality concept
ပိုင္းမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံကသူမ်ားအတြက္ကေတာ့ ျပည္တြင္းက
လုပ္ငန္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အေျခအေနမေပးတာရယ္ အရည္အေသြးထက္ အေရအတြက္ကို
ေဇာင္းေပးတဲ့ ေခတ္အေျခအေနကို ျဖတ္သန္းခဲ့ရတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဒီလစ္ဟာခ်က္ေတြ
ျဖစ္လာခဲ့ရတာပါ။ အဲဒါေၾကာင့္ ကိုယ္သင္ခဲ့တဲ့ ေလ့လာေနတဲ့ အပိုင္းေလးကို
သိသေလာက္ ျဖည့္စြက္ ခ်င္တာပါ။
အင္ဂ်င္နီယာ တေယာက္ ဒီေလာကထဲမွာ
ဆက္လက္ရွင္သန္ေနဘို ့ ဆိုရင္ အခ်ိန္ေတြ ၾကာလာတာနဲ ့အမွ် သူဟာ စီနီယာ
တေယာက္ျဖစ္လာမယ္။ အဲဒီအခါ နည္းပညာပိုင္းတင္မက လူေတြကို စနစ္ေတြကို
စီမံကိုင္တြယ္ ထိန္းေက်ာင္းရတဲ့ တာဝန္ေတြပါ အလိုအေလွ်ာက္ ယူလာရပါတယ္။
ေနာက္ဆံုး ကိုယ္ပိုင္လုပ္ငန္းေလး လုပ္ရင္ေတာင္ စနစ္က်တဲ့ စီမံခန္ ့ခြဲမႈေလး
ျဖစ္ဘို ့ ကာစတန္မာရဲ့ လိုအပ္ခ်က္ကို နားလည္ေစဘို ့ စတာေတြ လိုအပ္လာပါတယ္။
(ဒီလိုေတြ ေျပာေနလို ့ ဆရာမၾကီးလုပ္တယ္မထင္ပါနဲ ့ေနာ္) .... က်မ အေနနဲ ့
ေလာေလာဆယ္ ထုတ္လုပ္ေရး လုပ္ငန္း တခုက QC/QA Engineer အေနနဲ ့
အလုပ္လုပ္ေနတဲ့အတြက္ က်မသင္ခဲ့ရတဲ့ စာေတြ ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ အလုပ္အေတြ
့အၾကံဳေပၚက ရခဲ့တဲ့ knowledge ေတြကို အမ်ား သူငါ အသံုးျပဳလိုက ရေစျခင္း ငွာ
ေဝမွ်လိုပါတယ္။
စင္ကာပူ ပင္နီဆူလာ ပလာဇာ ၄ လႊာမွာ ရွိတဲ့ ပညာဒါန မွာလဲ
QMS system introduction ကို တနဂၤေႏြ ညေန ၃နာရီခြဲမွ ၅နာရီအတြင္း
knowledge sharing program တခုအျဖစ္ ပါဝင္အားျဖည့္ေပးေနပါတယ္။
ဒီေန ့
share လိုတဲ့ အေၾကာင္းအရာကေတာ့ management ေလာကမွာ ေပၚျပဴလာျဖစ္ေနတဲ့ Lean
management အေၾကာင္း မွ်ေဝလိုပါတယ္။ Lean management ဆိုတာ waste ေတြကို
နည္းႏိုင္သမွ် အနည္းဆံုး ျဖစ္ေအာင္ စီမံခန္ ့ခြဲတဲ့ စနစ္တခုပါ။ LEAN ရဲ့
အေျခခံ management အေတြးအေခၚ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ TPS (Toyota production
system) ေခၚ တိုယိုတာ ေမာ္ေတာ္ကား ထုတ္လုပ္ေရး စနစ္က ေမြးစားထားတာပါ။ LEAN
ရဲ့ ဖခင္ၾကီးလို ့ ဆိုရမဲ့ မစ္စတာ တိုင္ခ်ီအိုႏို (Taiichi Ohno) နဲ ့
တိုယိုတာ လုပ္ငန္းရွင္ အိဂ်ိ တိုယိုတာ (Eiji Toyoda) တို ့မွ ၁၉၅၀
တဝိုက္မွာ စတင္ခဲ့ျပီး ဂ်ပန္ စက္မႈေလာကမွာ က်ယ္ျပန္ ့လာခဲ့ပါတယ္။ TPS ရဲ့
စည္းမ်ဥ္းေတြ ျဖစ္တဲ့ Continuous improvement ( Kaizen) ... TPS ရဲ့
ပန္းတိုင္ျဖစ္တဲ့ Waste ေတြကို ေျဖရွင္း ျဖတ္ထုတ္တဲ့ နည္းလမ္း TPS ရဲ့
အေျခခံ အေတြးအေခၚျဖစ္တဲ့ Just-in-time (လိုအပ္ခ်ိန္ တခုတည္းမွာပဲ ျပင္ဆင္
service ေပး ေရာင္းခ်တဲ့ ပံုစံမ်ိဳး ) နဲ ့ Jidoka (လူတေယာက္ကို
တခ်ိန္တည္းမွာ တခုသာ လုပ္ခိုင္းေစျပီး အမွားနည္းေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္တဲ့ ပံုစံ
ဥပမာ - ပီဇာ ျပင္ဆင္တဲ့ kitchen line မွာ တေယာက္က ဂ်ံဳမႈန္ ့စပ္တယ္ဆို
တာဝန္က်တဲ့တခ်ိန္လံုး ဂ်ံဳမႈန္ ့စပ္တာ တမ်ိဳးတည္း လုပ္တာမ်ိဴး ...
ဒီစနစ္ဟာ အေရအတြက္ ေသာင္းခ်ီ သိန္းခ်ီထုတ္တဲ့ အလုပ္ရံုေတြမွာ
ေတာ္ရံုအမွားေတြကို တားစီးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ ေခတ္စနစ္နဲ ့
ေလ်ာ္ညီေအာင္ ဂ်ပန္တခုထဲတင္မဟုတ္ တကမၻာလံုး အံဝင္ခြင္က် ျဖစ္မဲ့ စနစ္ကို
ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲရင္း 1990 တဝိုက္မွာ LEAN system ရယ္လို ့
လူၾကိဳက္မ်ားလာခဲ့ပါတယ္။ LEAN ရဲ့ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ Waste ေတြ
ျဖတ္ထုတ္တဲ့ နည္းနာ နိသယေတြ အေၾကာင္း ေျပာခ်င္ပါတယ္။ က်မတို ့ ေနစဥ္
လုပ္ငန္းခြင္မွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ကိုယ္ပိုင္ဘဝျဖတ္သန္းတာရာမွာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အဟန္
့အတားျဖစ္ေစတာအရာ မွန္သမွ် ကို Waste လို ့ ဆိုၾကပါစို ့။
management
စကားနဲ ့ သရုပ္ခြဲၾကည့္ရင္ Value added job (ကာစတမ္မာက
ပိုက္ဆံေပးထားတဲ့အလုပ္ ဥပမာ - ပီဇာ မွာလိုသူက သူမွာတဲ့ ပီဇာ အရြယ္အစား
အမ်ိဳးအစားအတြက္ ပိုက္ဆံေပး ဝယ္ယူတာ) နဲ ့ Non Value added job ဆိုတာက
ဝယ္ယူသူက အဲဒါေတြ လုပ္ဘို ့ ပိုက္ဆံေပးထားတာ မဟုတ္တဲ့ အလုပ္ပါတဲ့။
Non
value added activities ကို ထပ္ ခြဲျခမ္း စိတ္ျဖာေတာ့ ဝယ္ယူသူ က
သူဝယ္လိုတဲ့ service/ ပစၥည္းအတြက္ ပိုက္ဆံမေပးထားေသာ္လည္း မျဖစ္မေန
လုပ္ရတဲ့အလုပ္ ဥပမာ - စားသံုးသူက ပီဇာကို လုပ္တဲ့ မီးဖိုကို အပူခ်ိန္ ၁၂၀
ဒီဂ၇ီ မွာ ခ်ိန္ညွိဘို ့ ပိုက္ဆံေပးတာမွာ မဟုတ္ေပမဲ့ ေရာင္းခ်သူက
လုပ္ေဆာင္ရတဲ့ activity ေတြ... ေနာက္ဆံုးတခုက စားသံုးသူကလဲ အဲဒီအတြက္
ပိုက္ဆံမေပး ကိုယ့္လုပ္ငန္းအတြက္လဲ waste ျဖစ္သြားတာမ်ိဳး ဥပမာ -
ပီဇာလုပ္တဲ့ မီးဖို အပူခ်ိန္ မထိန္းႏိုင္လို ့ တူးသြားတာမ်ိဳး အသံုးျပဳတဲ့
ပစၥည္းေတြ ရက္လြန္လို ့ လႊင့္ပစ္ရတာမ်ိဳး ဟာ ကိုယ့္ရဲ့ profit ထဲက
ပါသြားတဲ့အျပင္ အလုပ္မွာ အေႏွာင့္အယွက္ျဖစ္ မတြင္က်ယ္ေစတာမ်ိဳးေပါ့။ Lean က
အဲဒီ waste ေတြကို တားဆီး ထုတ္ႏႈတ္ပစ္တဲ့ management system ပါ။
အဟန္ ့အတားျဖစ္ေစတဲ့ အရာေတြ (Waste) ကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာလိုက္ေတာ့ T.I.M.W.O.O.D ဆိုျပီး အတိုေကာက္မွတ္လို ့ရပါတယ္။
T : Transport
I : Inventory
M : Movement
W : Waiting & Delay
O : Over production
O : Over processing
D : Defect
တင္းမ္ဝုရဲ့ တခုခ်င္းစီ အေၾကာင္းကို ေနာက္ေန ့ေတြမွာ ဆက္ပါမယ္။
လုပ္ငန္းခြင္ထဲတင္ မက ကိုယ္ပိုင္ဘဝေတြ အထိပါ အက်ိဳးရွိေအာင္
အသံုးခ်ႏိုင္ပါတယ္။ စိတ္ပါဝင္စားတယ္ ဆိုရင္ျဖင့္ ေမးခြန္းမ်ား feed back
မ်ားကို ၾကိဳဆိုပါတယ္။ တေယာက္တည္း ေျပာေနရတာမ်ိဳးထက္ အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးတာ
တိုင္ပင္တာ ေမးခြန္းေမးတာမ်ိဳးက ပိုအသက္ဝင္ အက်ိဳးရွိပါတယ္။
Quality is an investment in the future
Dec 06 - 2016 posted at Pyay GTI group facebook
No comments:
Post a Comment